Zimné plávanie: Otužujte sa a telo sa vám odmení pevnejším zdravím

//Zimné plávanie: Otužujte sa a telo sa vám odmení pevnejším zdravím

Zimné plávanie: Otužujte sa a telo sa vám odmení pevnejším zdravím

Otužovanie nie je aktivitou len profesionálnych športovcov, ale i ľudí, ktorí si vďaka zimnému plávaniu vybudujú lepšiu imunitu alebo sa zbavia stresu. Tak ako väčšina športov i otužovanie má vplyv na mentálnu pohodu a psychické zdravie. Ako začať s otužovaním? Odpoveď nájdete v tomto článku.

Základom úspechu pri budovaní si silnej imunity je začať s tzv. rekreačným otužovaním. Čo sa chápe pod týmto pojmom? Rekreačné otužovanie zahrňuje niekoľko opatrení, ktoré na sebe môžete aplikovať a to najmä počas zimy. Medzi tieto kroky patrí napríklad obmedzenie rukavíc, šálov, či pobyt na zime s menším počtom vrstiev pod bundou.

Kedy sa otužovať vo vode?

Otužovanie vo vode je často podceňované, no práve tento druh otužovania so sebou prináša najviac benefitov. Najlepší čas na otužovanie je práve koncom leta. Často už na sklonku augusta teplota vody v prírodných nádržiach či jazerách plynulo klesá. Práve toto je ten správny čas, kedy začať s otužovaním.

Odporúčame poradiť sa so skúsenými odborníkmi, či ľuďmi, ktorí majú proces otužovania zvládnutý a venujú sa i aktivite, ako je zimné plávanie. Inšpiráciou vám môžu byť i členovia občianskeho združenia Ľadové medvede, či Tučniaky Žilina. I napriek tomu, že otužovanie má mnoho výhod, pri nesprávnom postupe môžete vážne ohroziť svoje zdravie.

Pri otužovaní musíte dokonale počúvať svoje telo a dodržať najmä pravidelnosť tréningov. Začnite vlažnými až mierne studenými sprchami od nôh hore, avšak vyhnite sa sedavým kúpeľom, pri ktorých môžete ohroziť nie len správnu funkciu orgánov ale riskovať i podchladenie!

Ako na otužovanie v sprche?

Priblížme si postup, ktorým začať pokiaľ sa chcete otužovať i počas roka. Spomenuli sme si, že najlepším časom kedy začať s otužovaním je na sklonku augusta. Čo však robiť pokiaľ vám otužovanie učarovalo v decembri? Riešením je sprcha. Tá vám zatiaľ dokonale postačí pri nenáročných tréningoch vášho tela na chlad.

Ako začiatok použitie teplejšiu vodu, ktorá z vás zmyje nečistoty, pot či maz. Pokračujte vlažnou vodou, pri ktorej nepociťujete ani chlad ani teplo, avšak stále je príjemná. Kľúčová je studená voda, ktorú aplikujte na svoje telo po minútke, dvoch, vlažnej. Začnite od chodidiel a postupne sa  plynule presúvajte na všetky partie vášho tela. Vyhnite sa hlave a vlasom. So studenou vodou určite nechoďte do extrémov, začnite so znesiteľným chladom. Aj intenzita trvania studenej sprchy sa mení v závislosti od ročného obdobia. V lete 3-4 minúty, v zime 1-2 minúty. Počas sprchy prešľapujte, mierne sa pohybujte a pokiaľ vám začína byť zima, prepadne vás triaška,  choďte zo sprchy von. Nasleduje príjemné zahriatie.

Pre koho je otužovanie určené?

Otužovanie je určené takmer pre každého, dokonca i pre deti či postarších ľudí. Pokiaľ ste si však nie istý, alebo trpíte ochorením srdca či dýchacieho aparátu, určite sa poraďte so svojim lekárom. Otužovanie detí je o niečo náročnejšie ako u človeka v priemernom veku. Pri otužovaní detí a starších ľudí musíte byť omnoho viac opatrnejší.

I napriek tomu, že otužovanie buduje posilnenie imunity či lepšie zvládnutie stresu, pri nesprávnom postupe môže viesť k vážnym zdravotným problémom. Dávajte si pozor najmä na extrémne teplotné šoky. Tie sú pre ľudí ,so srdcovo-cievnymi, či respiračnými chorobami, obzvlášť nebezpečné – hrozí riziko infarktu. Pokiaľ začínate s otužovaním počúvajte najmä svoje telo.

Prajeme vám silnú vôľu, začať môžete už dnes!

Viac užitočných tipov na blogu